Prace rewitalizacyjne na 47-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 22 Radzice - Wolanów k. Radomia przekroczyły półmetek. Ułożono ponad 28 km nowego toru i wymieniono 35 km sieci trakcyjnej. Bezpieczniej jest na 13 z 16 wyremontowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem.
Efektem prac między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem, który PKP PLK
osiągnęły w marcu tego roku, jest skrócenie czasu przejazdu, średnio o 2 minuty, na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica. Zakończenie wszystkich zadań na Mazowszu i w Łódzkiem doprowadzi do podniesienia prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 100 km/h bez obecnie obowiązujących, miejscowych ograniczeń prędkości.
Przejazdy w centralnej Polsce nabierają rozpędu…
Obecnie rewitalizację przechodzi tor nr 2 o długości 47 km, między Radzicami a Wolanowem k. Radomia w województwie mazowieckim. Ruch pociągów został uwzględniony w rozkładach jazdy i odbywa się po jednym torze. Tor, na którym wykonywane są roboty, przed rozpoczęciem prac, umożliwiał jazdę z prędkością od 40 do 100 km/h. Po remoncie prędkość pociągów wzrośnie do 120 km/h, która już obowiązuje na sąsiednim torze.
Zakończyła się większość prac na szlakach Drzewica – Przysucha i Przysucha – Wolanów. W ramach prowadzonego zadania zwiększono już bezpieczeństwo na 13 z 16 przejazdów kolejowo-drogowych – zyskały one nową nawierzchnię i system odwodnienia. Dodatkowo przejazd w Karczówce został wyposażony sygnalizację.
– Każdy kilometr odnowionego toru to realna poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży. To inwestycja, która przynosi wymierne korzyści dla woj. łódzkiego i mazowieckiego. Dzięki konsekwentnie realizowanej rewitalizacji skracamy czas przejazdu, zwiększamy prędkość pociągów i eliminujemy ograniczenia, które dotąd spowalniały ruch – powiedział Krzysztof Pióro, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Skarżysku-Kamiennej.
Prace obejmują również 6 przystanków (Bieliny Opoczyńskie, Zygmuntów, Smogorzów Przysuski, Skrzynno, Wieniawa i Podbór) oraz 3 stacje (Drzewica, Przysucha i Wolanów). Na wszystkich przystankach i stacji Przysucha wybudowano już nowe, wyższe perony z wypukłą fakturą na antypoślizgowej nawierzchni oraz ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidzących i niedowidzących. Zamontowano też energooszczędne LED-owe oświetlenie, umożliwiające bezpieczne podróżowanie po zmroku. Trwa wyposażanie obiektów w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Zakończenie prac rewitalizacyjnych jest planowane na IV kwartał 2025 r.
…także dzięki likwidacji ograniczeń prędkości
W lipcu i sierpniu tego roku naprawę główną przejdzie tor na czterech odcinkach między Tomaszowem Mazowieckim a Radzicami w województwie łódzkim. Prace pozwolą podnieść i ujednolicić prędkość na poziomie 120 km/h (obecnie miejscami jest tylko 100 km/h) na całym jednotorowym odcinku o łącznej długości ponad 25 km. Dzięki temu zarządca uniknie konieczności wprowadzenia ograniczeń, które skutkowałyby wydłużeniem czasu przejazdu pociągów na tej trasie. Ponadto PLK wykonają remont dwóch mostów, przejazdu w Ciebłowicach Dużych k. Tomaszowa Mazowieckiego oraz wymianę rozjazdu na stacji Dęba Opoczyńska.
W trakcie prac
od 22 lipca do 6 sierpnia zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica za pociągi ŁKA i na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno Południe za składy Polregio. Składy PKP Intercity pojadą trasą zmienioną przez CMK lub Częstochowę.
Zaplanowane prace są kontynuacją podnoszenia jakości linii między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem zapoczątkowaną w latach poprzednich. W 2023 r. między Radzicami a Wolanowem zakończono wymianę sieci trakcyjnej nad torem nr 1. Wcześniej na tym szlaku wymieniony został tor między odcinku Radzice – Radom oraz Tomaszów Mazowiecki – Radzice.